
Nyhetsbrev juni 2017
Hej!
Den senaste tiden har det hänt mycket. För en litet tag sedan gick nye vd:n Johan Hansson och chefredaktör Christofer Ahlqvist ut med att GP nu storsatsar – på innehåll. Det betyder mer kvalitetsjournalistik och mer resurser till redaktionellt material. Johan Hansson, som vi har en intervju med i detta nyhetsbrev, tror att satsningen kommer generera en hel del nya läsare, och därmed fler möjligheter för annonsörer. Det tror jag också. Och satsningen görs mitt i ett skede då stan expanderar för fullt. Framtiden tillhör verkligen Göteborg.
Trevlig läsning och sommar!
Linda Forsberg
Försäljningsdirektör

”Innehåll är ledordet”
Med nya vd:n Johan Hansson i spetsen tar GP klivet och satsar rejält på innehåll – i alla kanaler. På kort sikt investerar man också i nyheter om ekonomi och politik, både på lokal- och riksnivå.
-Annonsörerna kan vänta sig många ytor digitalt, men också fortsatt i print. Satsningen vi gör nu tror vi verkligen kommer locka läsare, och därmed också annonsörer, säger han.
Tillsammans med chefredaktören Christofer Ahlqvist har Johan Hansson gått ut med att GP satsar stort på nyhetsjournalistik och även kommer att rekrytera fler journalister.
-Vi är övertygade om att kvalitativt innehåll, som nyhetsjournalistik, är avgörande för att behålla läsare och även locka nya. Och innehåll blir ledordet, säger Johan Hansson.
Han är relativt ny på jobbet, och har efter drygt 15 år i New York där han bland annat lett tidningen Metro på dess framgångsresa, är Johan Hansson tillbaka på hemmaplan; Västsverige.
-Det här är ett drömjobb, jag är verkligen glad över att få möjligheten att dels komma hem och dels fortsätta bygga något jag är uppvuxen med, nämligen GP.
Hur påverkar den nya inriktningen annonsörerna?
-En konkret del av innehållet vi satsar på nu är ekonomijournalistik och politik. Här kommer det att finnas många möjligheter för annonsörer, både digitalt och i print. För det ska också påpekas. Print fortsätter vi med, vi är medvetna om att många läsare fortsättningsvis vill ha en papperstidning.
Foto: Stefan Berg
FAKTA JOHAN HANSSON
Läs även ”GP gör journalistisk storsatsning”

Hallå där…
…Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, som ser att intresset för att satsa i Göteborgsregionen just nu är enormt.
Vad ska ni verka för?
-Vi är Göteborgs Stads näringslivskontor och arbetar med utveckling av näringslivet i Göteborgsregionens alla 13 kommuner. Vi ska skapa goda förutsättningar för långsiktig hållbar tillväxt och sysselsättning. Det ska vara enkelt att starta, utveckla och etablera företag här. Vi arbetar också med att marknadsföra affärs- och investeringsmöjligheterna i regionen, nationellt och internationellt.
Det byggs en massa i staden just nu, särskilt inför jubileet 2021. Hur påverkar det näringslivet i Göteborg?
-Regionen är inne i ett stort utvecklingssprång och har precis passerat miljongränsen i invånarantal. Näringslivet har gjort stora investeringar i forskning och utveckling samtidigt som det planeras för stadsutveckling med infrastruktur, bostäder, kontor och handel som både förtätar stadskärnan och kortar restiderna i arbetsmarknadsregionen. Det ligger investeringsplaner för 1 000 miljarder kronor i Göteborgsregionen. Men det skapas förstås också en del oreda i stadsmiljön under byggtiden. Det kan vara besvärligt både för företag och invånare.
Vad är det bästa skälet till att satsa i Göteborg just nu?
-Vi har aldrig upplevt ett större intresse för Göteborgsregionen. Det är både en stark ekonomisk utveckling, många affärsmöjligheter och en spännande utveckling av tjänster och produkter kopplade till hur människor och prylar ska röra sig och flyttas i täta stadsmiljöer. På det området har Göteborg en mycket stark position mitt i en global trend.
Foto: Nicklas Elmrin
Årets Säljare kom från GP
I april hölls det allra första Gbg Media Day på Stora Teatern i Göteborg. Det blev en heldag med föreläsare, paneldiskussioner, intervjuer och prisutdelningar. Årets Säljare blev Linda Johansson från GP.
Dagen samlade över 400 deltagare, alla med någon koppling till media, kommunikation och marknadsföring. Arrangör är Mediamecca och Stampen är en huvudpartner.
Flera pris delades ut under dagen, bland annat i kategorin Årets Säljare. Här tog Linda Johansson från GP hem segern.
-Det känns jättekul och jag blev väldigt glad.
Vad är hemligheten bakom vinsten? Hur lyckas man helt enkelt som säljare?
-Jag har alltid jobbat efter samma mål att hjälpa kunden till bra affärer, alltid följa upp och hålla vad jag lovat. Hemligheten med att lyckas är att alltid vara nyfiken, veta allting först och leverera enligt sin plan.
Nästa Gbg Media Day planeras till 2018.
Foto: Mediamecca

OM GBG MEDIA DAY

Redaktionens fokusområden i sommar
GP tar inte semester, utan det är full bevakning som gäller under hela sommaren. Här listar vi vad som kommer ligga i fokus redaktionellt under den närmaste perioden. Det blir allt från Gothia Cup och konsertsommaren i Göteborg till Almedalen och extra mat- och vinsidor. Hör av dig till oss för mer info.
Foto: Björn Larsson Rosvall
REDAKTIONELLT
Evian skippar TV helt i nya kampanjen
Vattentillverkaren Evian fortsätter på sitt koncept med bebisar – och nu gör de det också helt utan att blanda in tv-reklam. I kampanjen ”Oversized” ska konceptet framför allt leva på Snapchat.
Att använda söta bebisar i sina kampanjer är inget nytt för Evian. Man har under flera år lekt med ”det inre unga jaget” under titeln ”Live Young”. I en av reklamfilmerna från 2013 tittar vuxna människor in i speglar och får se sig själva – som bebisar. Man lanserade även en app där man kunde göra om ett foto av sig själv till ett där du helt enkelt har en bebis ansikte.
I den här kampanjen tar man det digitala och det interaktiva ett snäpp längre. Med ”Oversized” har man för första gången inlett ett samarbete med det populära Snapchat. Till vardags en digital app där man snabbt och lekande lätt bland annat kan förändra foton man tar med telefonen. En ”selfie” kan få hundöron och en tunga som sträcks ut, bland mycket, mycket annat. I Evians kampanj har man producerat ett antal unika Snapchat-linser för nedladdning. Exakt vad de innebär och vad man kan göra med dem är än så länge hemligt, men företaget säger till tidningen The Drum att allt ska kretsa kring hur världen ser ut genom en bebis ögon.
Det unika med ”Oversized” är att Evian den här gången helt skippar tv-tid.
”Vi tror helt enkelt inte att det behövs. Kampanjen står stadigt på egna ben och vi litar fullt ut på att den står sig i de sociala medierna. Dessutom ser vi att vi börjar få en målgrupp som blir allt yngre. Snapchat och liknande kanaler som inte är tv spelar en stor roll hos dem, säger Patricia Oliva, Evians Global Marketing Director till The Drum.”
”In working with Snapchat for the first time, the brand has produced a limited edition lens (the creative for which is currently being kept under wraps, but it plays on the theme of looking through a baby’s eyes) that will go live for 24 hours across six regions on the app, before launching worldwide via a Snapcode on Evian’s bottles. Additionally, geofilters that change every week – also accessible via the Snapcode – have been introduced.”

Sociala medier, Google och programmatiska köp – GP hjälper till med din mediemix
För att ge dig den bästa möjliga chansen att nå ut med ditt budskap behöver man en variation av medier. Förutom att GP med sina kanaler erbjuder en fantastisk räckvidd kan man behöva nischa sina budskap. Vi sköter allt från målsättning, målgrupp, placeringar, format och text.
Läs mer om hur vi kan hjälpa dig nå ut.
1. Facebook och Instagram
Intresserad av att annonsera på sociala medier? Låt oss hjälpa dig skapa relevant och effektiv direktannonsering genom kanalerna Facebook och Instagram. Vi sköter allt från val av målsättning, målgrupp, placeringar, format och text. Du väljer själv budget och annonsperiod.
2. Google Adwords
Google Adwords är en effektiv marknadsföringskanal där du når människor när de söker efter vad just du erbjuder på Google. Din annons kan visas i samband med sökresultatet och även i Googles nätverk bestående av tusentals sajter på internet. Betalningsmodellen är per klick, vilket betyder att du endast debiteras när någon klickar på din annons. Att annonsera på världens mest använda sökmotor är ett effektivt sätt att driva fler människor till din webbplats och tjäna pengar på din onlineinvestering.
3. Google Shopping
Varje dag söker människor på Google efter produkter för att göra ett köp. Nu har Google placerat produktannonser direkt i sökresultatet för att göra det ännu enklare för människor att hitta det de söker. Där man tidigare bara kunde annonsera med text, kan man nu även direkt presentera sina produkter med bild och pris, liknande ett uppslag ur en katalog. Annonserna ger användarna en känsla för produkten innan de ens klickar på annonsen, vilket ger dig mer köpbenägna besökare. Denna typ av marknadsföring är väldigt effektiv och är ett bra komplement till AdWordsannonsering.
Vi hjälper dig med allt från att sätta upp ett konto på Google Merchant Center, skapa en produktfeed samt producera annonser. Allt du behöver göra är att bestämma nivå på ditt månatliga mediaköp.
4. Programmatic/Nätverk
Med vår nätverksannonsering kan du få ännu större räckvidd för dina digitala annonser. Du kan välja att nå specifika målgrupper och geografiska områden som ligger utanför ett specifikt upptagningsområde. Exempelvis kan du välja att nå sportintresserade män i åldrarna 25-45 med en viss inkomst som är bosatta i Stockholm på välbesökta sajter som inte ingår i Stampengruppen.