Nyhetsbrev oktober 2017 2017-10-06T16:00:18+00:00

Nyhetsbrev oktober 2017

GP befinner sig just nu i en spännande fas. Vi har gjort en hel del nyrekryteringar på tunga poster redaktionellt, inte minst nya onlinechefen Maya Dahlén Persson. Hennes visioner och planer kommer säkerligen spela stor roll för den digitala annonseringen framöver.

Och just annonseringen online spelar större roll än någonsin. Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda våra kunder det nya konceptet Socius Live, ett paket där en vanlig displayannons samsas med effekterna av sociala medier i ett live-flöde. Du kan läsa om både Maya och Socius Live i detta nyhetsbrev.

Vi vill också påminna om att det är kortare tid kvar än man tror till jul. Det är hög tid att börja gnugga geniknölarna inför kampanjer och julannonsering. Vi ger matnyttiga tips på hur du lyckas.

Trevlig läsning!

Socius Live – ny möjlighet för GP:s annonsörer
Hallå där…
Nyrekryteringar på GP
The Sales Conference
Fem tips inför julens annonsering
Musse hack i häl och fribiljett till Göteborgsvarvet 2018

Socius Native – ny möjlighet för GP:s annonsörer

Koppla valfritt sociala medier-flöde i realtid till en digital annons. Resultatet stavas Socius Native och har redan gjort succé för bland annat jeansmärket Lee. Nu kan GP:s annonsörer haka på.

Konceptet är inte helt nytt, utan har funnits ett tag i bland annat USA. Enkelt uttryckt är Socius en teknik som möjliggör att exempelvis Instagram-foton från utvalda influencers kan komma upp i realtid i en annons online. I sin tur kan man även koppla på tävlingar för användarna och på så vis få till interaktion med kunder. Teknologin man använder är en s.k. creative management platform (CMP).

Tobias Ekvall är ny kommersiell redaktör för GP:s försäljningsavdelning och ser många fördelar för annonsörer med Socius.
Det är ett enkelt format, för annonsören. Man köper en enkel displayannons och sedan hjälper vi till att koppla på det flöde man önskar. Det ska påpekas att alla sociala medier-flöden fungerar, inte bara Instagram, säger han och tillägger:
Kunden köper även vår kompetens att som publicist rensa i sociala medier-flödet som dyker upp, om något skulle behöva modereras.

Ett företag som nyligen lyckades väl med sin Socius Native-kampanj är jeansmärket Lee.
Ta del av deras kampanj här nedan.

Case: Lee

Ett företag som nyligen lyckades väl med sin Socius Live-kampanj är jeansmärket Lee.
Ta del av deras kampanj här:
Bonnier Lee case

Vill du veta mer?

Då tycker vi att du ska kontakta vår digital- och produktchef Henrik Carlsson.
henrik.carlsson@stampen.com / +46708638477

Du kan även läsa mer på http://sociuslive.com/ och på verticals.sociuslive.com 

Inspiration: Efter kyssen

En bild säger mer än tusen ord. Det slitna uttrycket passar verkligen in på vad fotografen Johanna Siring tog sig för när hon besökte Roskildefestivalen. Det enkla receptet var: hon tog bilder på besökare före och efter hon hade pussat dem. Resultatet är verkligen slående. Kika på bilderna här och inspireras av fotografins styrka!

Socius Live – ny möjlighet för GP:s annonsörer
Hallå där…
Nyrekryteringar på GP
The Sales Conference
Fem tips inför julens annonsering
Musse hack i häl och fribiljett till Göteborgsvarvet 2018

Hallå där…

Maya Dahlén Persson, ny onlinechef på GP från och med oktober.

Grattis till nya tjänsten och välkommen till GP!
Tack! Det känns jättekul och jag är väldigt sugen på att komma igång.

Vad har du för bakgrund och var har du jobbat tidigare?
Jag är född och uppvuxen i Örebro. Jobbade i min ungdom på Coop och flyttade till Göteborg och pluggade dramatik 2009 – för att sedan utbilda mig till journalist. Praktiken gjorde jag på GT och jag blev kvar där, de senaste två åren som nyhetschef. Men nu är det GP som gäller.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet som onlinechef?
Det är i Göteborg jag ska vara, det bara känns rätt. Dessutom är GP inne i en spännande utvecklingsfas och den omorganisation som pågår nu känns helt rätt och jag ser fram emot att vara en del av den.

Vad är det första du tänker göra eller förändra i din roll?
En sak jag har tänkt på och som jag kommer göra något åt, är att få kontinuitet i tonalitet och bildspråk online. Ser man en post på sociala medier, till exempel, så ska man veta direkt att den kommer från GP. Sedan kommer jag från kvällstidningsvärlden, så jag har ju satt en och annan vass rubrik – det tar jag med mig. Sen hoppas jag så klart kunna vara ett extra öga så att färre slarv- och stavfel slinker igenom.

Hur kommer annonsörerna märka av att du har börjat?
Det jag nämnde om en kontinuitet kommer märkas tydligt, och jag vill gärna ha med mig annonsörerna här i allt nytänk som kommer. Till exempel kommer Socius Live (läs mer i just detta nyhetsbrev /red. anm.) bereda massor av möjligheter för både annonsörer och för oss att vara i framkant i digital annonsering. Jag vill fortsatt att det ska vara det självklara alternativet när man vill nå ut till både göteborgarna och västsvenskarna.

Vad kommer onlineredaktionen satsa extra mycket på framöver?
Vi ska vara snabbast och mest informativa när det händer något. Sedan satsar GP, bland annat, på ekonomi och politik – vilket lockar nya och fler läsare till sajten. Bland mycket annat.

Redaktionellt

Nyheter
Ekonomi – en storsatsning på ekonomijournalistik där materialet kommer att få mer utrymme i tidningen än i dag. Även ekonomisiffror blir det mer av.
Politik – Inför valet satsar vi extra och anställer därför en ny politikreporter som presenteras under hösten. Vi kommer också att bygga en valsajt med specialfunktioner.
GP:s Britt-Marie Mattsson, prisbelönad journalist med mångårig erfarenhet av att bevaka utrikespolitik, kommenterar aktuella händelser i omvärlden.
Söndagsreportage
Europakorrespondent – GP har en medarbetare, Hanna Rydén, på plats i Europa med Paris som utgångspunkt. När nyhetsläget så kräver är hon även på plats i övriga Europa.
Ekonomikrönikörer – Varje fredag kommenterar profilerade ekonomikrönikörer aktuella händelser och snackisar inom ekonomi- och finansvärlden.

Sport
Ishockeypremiär – GP storsatsar inför hockeypremiären och vårt hockeymagasin, 031 hockey, sänds varje vecka. Som vanligt kommer vår hockeykrönikör Johan Rylander att punktmarkera Frölunda.
Fotbollsallsvenskan – Något guld för något av våra Göteborgslag blir det inte, däremot finns chans på åtråvärda Europaplatser. GP-sporten är såklart på plats för bästa bevakning av IFK Göteborg och BK Häcken.
VM-kval i fotboll – Sverige toppar VM-kvalgruppen inför dubbelmötet med Bulgarien (31 augusti) och Vitryssland (3 september). Sedan avgörs kvalet med Luxemburg (7 oktober) på Friends Arena och mötet med Holland (10 oktober) i Amsterdam. GP-sportens Mattias Balkander är på plats
Handbollspremiär (14 september) – Göteborg har inte mindre än sju lag i högsta serierna på herr- och damsidan den här säsongen. Räkna därför med mycket handboll på gp.se/sport och i pappers-GP under vintern.

Christofer om GP

Det har varit full fart bakom kulisserna på Göteborgs-Posten. I juni inledde GP sin största rekryteringsoffensiv av journalister på många år och nu är de första på plats på redaktionen.

Nyligen tillträdde vår sociala medier-redaktör Dennis Jörnmark Callstam sin tjänst och i början av oktober börjar vår nya kulturchef Björn Werner tillsammans med Två Dagar-redaktören Ulf Roosvald och onlinechef Maya Dahlén som ni kan läsa mer om här. Det ska bli riktigt kul att jobba tillsammans med dessa talanger och utveckla GP:s journalistik. Förutom de ovan nämnda är också flera duktiga reportrar på väg in på GP, bland annat ett antal ekonomijournalister vars huvudfokus kommer att ligga på att bevaka näringslivet i Västsverige. En satsning jag lovar att ni kommer att märka när den lanseras senare i höst. Att vi nu anställer så många journalister är för att vi på GP är övertygade om att det är kvalitativ journalistik, med fokus på det lokala, som våra läsare vill ha. Med de nyrekryteringar vi nu gör kommer vi att kunna göra en bättre tidning och en mer kvalitativ nyhetssajt med mer fördjupningar, reportage och analyser.

Ny kulturchef

GP gör just nu många nyrekryteringar. Förutom Maya Dahlén Persson, Tobias Ekvall, Ulf Roosvald och Johan Sköld som nyhetschef anställs även Björn Werner som ny kulturchef. 

För mig är det viktigt att kulturjournalistiken är en aktiv motpart till kulturlivet i staden och jag kommer att introducera nya skribenter och kritiker, säger Björn Werner i ett pressmeddelande.
Werner har trots sin unga ålder (31) stor erfarenhet inom kulturområdet. Han började en gång i tiden på Nöjesguiden och har även frilansat för GP i flera år.

Christofer Ahlqvist, chefredaktör på GP, är mycket nöjd med rekryteringen, som är ett led i GP:s satsning på lokal kvalitetsjournalistik.
Jag är övertygad om att han kommer att ta våra läsare med storm och skapa en plattform för en gnistrande kulturjournalistik och en kulturdebatt som får genomslag i hela Sverige, säger han.
Björn tar över efter Ingrid Norrman som går i pension nu i oktober.

Åter i GP:s regi

Från och med januari 2018 är helgbilagan Två Dagar tillbaka in house på GP. Två Dagar, som funnits i över 20 år, kommer att fortsätta att utvecklas under Ulf Roosvalds ledning. 

Ulf Roosvald  tar därmed över stafettpinnen från byrån OTW som producerat Två Dagar i drygt två års tid. Roosvald har tidigare varit kopplad till kommunikationsbyrån Rubrik och har bland annat även varit en del av fotbollsmagasinet Offsides redaktion.
Vi skriver givetvis mer om detta när produktionen kommer igång till årsskiftet.

Socius Live – ny möjlighet för GP:s annonsörer
Hallå där…
Nyrekryteringar på GP
The Sales Conference
Fem tips inför julens annonsering
Musse hack i häl och fribiljett till Göteborgsvarvet 2018

Träffa oss tisdag 10 oktober

Nordens största mötesplats och framtidskonferens om kommersiell tillväxt – The Sales Conference – kommer till Göteborg och Elite Park Avenue den 10 oktober. Säkra en plats och anmäl dig nu via länken nedan. GP är naturligtvis på plats och ser fram emot att träffa både nya och gamla kunder. Dagen är även fylld av inspirerande talare.

Erbjudande: Önskar du även anmäla en eller upp till 5 kollegor får du via GP 50% rabatt (1000 kr istället för 1995 kr).
Ange följande rabattkod vid anmälan: TSC1000GBG

Talare
Andreas Ekström: ”Sju sätt att äga världen
Henrik Larsson-Broman: ”Smart B2B-försäljning
Riki Dackén: ”Dynamic sales – nya tidens säljstrategi
Johan Åberg: ”Hur kan du vinna större affärer smartare?
Tommy Roos: ”Företagskulturen som boost för säljresultatet!”
Ulrika Ekeroth: ”Vinn slaget om framtidens säljtalanger!
Göran Falkman: ”GDPR på 25 minuter

Köp biljett

5 tips inför julens annonsering

Julen närmar sig med stormsteg. Det är hög tid att redan nu börja tänka på hur du kan maximera din marknadsföring inför årets största helg. Digitala kanaler möjliggör snabba puckar och det är lätt att skapa skräddarsydda annonser. Nedan listar vi några matnyttiga tips från den digitala leverantören Getupdated.

Använd YouTube – Idag är videokanalen YouTube en av de ledande aktörerna inom annonsering. Vid jultider ökar sökningar efter recensioner, produktinformation och s.k. ”unboxing” dramatiskt. Folk går in på Youtube helt enkelt.

Genomtänkta rubriker – Undersökningar om mobilsökningar visar att kunder inte bara söker efter den billigaste och bästa varan. De söker också på ”unika gåvor” och ”coola gåvor”. En slagkraftig rubrik som väcker intresse kan vara nyckeln till god försäljning.

Uppmuntra till klick – Lyft kunders intresse med produktannonser. En produktannons placeras ovanför eller vid sidan av sökresultaten på Google i form av en bild på din vara tillsammans med varans pris och ditt butiksnamn.

Gör det bekvämt att handla – Mobilen gör det enkelt att utforska ett överflöd av alternativ oavsett när eller Se därför till att din webbplats är mobilanpassad, att vägen till ett köp är enkel och att du erbjuder fri frakt.

Ökad synlighet med remarketing – Att en potentiell köpare går in på din webbplats är inte en garanti för att hen köper något. Det är vanligare att användaren lämnar webbplatsen och ger sig ut på nätet för att jämföra och lära sig mer om produkten. För att fånga köparen i de här ögonblicken; satsa på remarketing och informera dig om inköpsbeteenden etc.

Mobilen, mobilen, mobilen – När kunder letar efter den perfekta gåvan den här säsongen finns det inget perfekt sätt att nå dem på. Men det finns en gemensam nämnare som ofta föder framgång – mobilen.

Läs tipsen i sin helhet på www.getupdated.se

Socius Live – ny möjlighet för GP:s annonsörer
Hallå där…
Nyrekryteringar på GP
The Sales Conference
Fem tips inför julens annonsering
Musse hack i häl och fribiljett till Göteborgsvarvet 2018

Musse hack i häl – även 2018 

I Musse Hack i Häl i våras kunde vi följa Cecilia, Pelle, Anna och Daniel när de förberedde sig inför sitt livsutmaning. De skulle slå folkkäre löparstjärnan Mustafa “Musse” Mohamed på Göteborgsvarvets bana. De sprang stafett och fick 20 minuters försprång – men hur gick det i slutändan?
I projektet gick SATS, Garmin, Hedin Bil, Adidas och Solresor in som sponsorer där integrering i avsnitten tillsammans med en mängd övrig exponering ingick. Inför 2018 är det populära konceptet tillbaka i uppdaterad skrud och givetvis kan du som sponsor vara en del av detta sammanhang.
Prata med Martin Granath för att se hur ditt varumärke kan få bästa möjliga träff.

martin.granath@stampen.com
Mobil: 0708-27 11 18

Startplatser till GöteborgsVarvet 21 km – helt kostnadsfritt!

Om du vill känna hur det känns att tävla mot Musse utan att vara med i programserien, kan vi också erbjuda startplatser till Göteborgsvarvet 21 km – helt kostnadsfritt. Antalet platser är begränsat, så först till kvarn gäller. Intresseanmälan gäller för GP:s startgrupp som är nummer 7.
Anmäl dig via länken nedan.

Anmälan till 21 km 2018
TILL TIDIGARE NYHETSBREV