
Nyhetsbrev februari 2017
Hej!
2017 har börjat bra. Mediekoncernen Stampen har framgångsrikt avslutat en företagsrekonstruktion och vi kan nu möta framtiden med starka finansiärer i ryggen. Nya bilagorna Ekonomi & Karriär och GP Bostad hade premiär i början av året. Nu utvecklar vi även de digitala kanalerna för bilagorna, och nya format för annonser kommer dyka upp under vägen. Men det kan vara värt att komma ihåg att klassiska annonsformat håller än – läs mer nedan om FordStore inom Hedin Bil och deras lyckade kampanj i höstas.
Trevlig läsning!
Linda Forsberg
Försäljningsdirektör

Fokus på fortsatt utveckling för Stampen
Fler ägare tryggar framtiden för Stampen-koncernen. Annonsförsäljningen har hela tiden rullat på och nu ligger fokus på att utveckla GP.se och papperstidningen.
Precis före årsskiftet avslutades rekonstruktionen för koncernen och Stampen fick fler ägare. Det innebär att de sista pusselbitarna i hela projektet nu är på plats.
– Vi känner att vi har fått ett starkt stöd av investerarna för den vändning som har gjorts och för våra planer framåt, säger Martin Alsander, Stampens koncernchef.
Under hela rekonstruktionen har GP jobbat på precis som vanligt och annonsförsäljningen har varit igång både på nätet och i papperstidningen.
– Det har varit ett tufft och avgörande år för hela koncernen och vi lyckades tack vare enorma insatser från våra medarbetare och ett stort stöd utifrån. Trots att vi har gått igenom ett tufft år präglat av rekonstruktionen har verksamheten rullat på väldigt bra, säger Martin Alsander.
Nu vänds blicken mot framtiden och ett stort fokus kommer att ligga på att utveckla och vässa GP för både läsare och annonsörer. Helgbilagan Två Dagar har sedan tidigare gått igenom ett design- och innehållslyft, något som uppskattats mycket. 2017 inleddes med en ny söndagsbilaga, nya GP Ekonomi & Karriär (som ersätter GP Ekonomi) och nya GP Bostad med ny form, nytt format och finare papper från februari. Läs mer om just GP Bostad och GP Ekonomi & Karriär längre ner i detta nyhetsbrev.
NÅGRA SNABBA OM STAMPEN

Klassisk printannons – en fullträff
Ett löfte om en riktigt bra deal. Hemligheten bakom en lyckad annonskampanj behöver inte vara krångligare än så. När FordStore öppnade sin nya butik i Eklanda satsade de stort på printannons med fina öppningserbjudanden.
Det var i oktober förra året som FordStore inom Hedin Bil ville locka kunder till den nya anläggningen i Eklanda i Göteborg. Marknads- och projektansvariga Sofia Wassén tog kontakt med Mikael Nordström, Key Account Manager på Göteborgs-Posten, och tillsammans utarbetade de en plan. Sofia Wassén investerade i radio, digitala banners och sociala medier, men bestämde sig också för att satsa på en stor printannons på sidan 3 i papperstidningen.
– Placeringen tillsammans med invigningserbjudanden som var riktigt bra gjorde det tydligt att det var något speciellt på gång, säger Sofia Wassén.
Och resultatet blev lyckat. Alla FordStores högt satta mål uppfylldes, både vad gäller antal sålda bilar och antal personer som genomförde provkörningar.
– Vi hade faktiskt kö utanför i bilhallen innan vi öppnade på premiärdagen, berättar Sofia Wassén.
GP:s Mikael Nordström tror att receptet på den lyckade kampanjen var just mixen mellan olika kanaler och ett riktigt bra erbjudande till kund, med sidan 3-annonsen som huvudnummer.
– Det var flera annonser på rad under dagarna i oktober. Det digitala pumpade sedan på och vi körde också en memostick, ett klistermärke, på själva tidningen. Nyckeln var de fantastiska erbjudanden som FordStore kom med. De erbjöd bland annat 100 000 kronor i prissänkning på en typ av bil. Och det här är också ett kvitto på att den klassiska metoden med helsida på sidan 3 fortfarande bär frukt, säger han.
.
SOFIA WASSÉNS BÄSTA TIPS PÅ HUR DU GENOMFÖR EN LYCKAD KAMPANJ:
Flygande start för de nya bilagorna
Ekonomi & Karriär lanserades 8 januari, och har fått tummen upp av både läsare och annonsörer. I veckan kom även nya GP Bostad. Uppdateringarna har gjorts för att bredda och modernisera produkterna och öka läsvärdet – och därmed också värdet och relevansen för annonsörerna.
Ekonomi & Karriär kommer på rosa papper och präglas mer av karriärtips och innovation, något som uppskattats av annonsörerna.
– Vi har fått fin feedback av både läsare och annonsörer. Vi planerar även för digitala satsningar inom samma områden. Så håll utkik på gp.se framöver, säger Susanne Ohlsson, projektledare på GP:s marknadsavdelning.
Första numret av den uppdaterade bostadsbilagan kom i början av februari. Den har genomgått en liknande förändring som helgbilagan Två Dagar och har nytt format och nytt papper. Dessutom ligger det större fokus på inredning, tips och trender. I premiärnumret kunde man läsa om familjen som lyckats med den delikata och skickliga inredningsuppgiften att inreda en kyrka.
– Planen är att attrahera fler annonsörer som vill nå inrednings- och bostadsintresserade läsare. Detta tror vi definitivt att nya GP Bostad kommer att lyckas med, säger Susanne Ohlsson.
I april ägnas ett helt nummer av bostadsbilagan åt hem och trädgård och i höst kan vi se fram emot ett nummer med extra mycket fokus på inredning.
Är du intresserad av att annonsera i någon av bilagorna? Kontakta din ordinarie säljare.
TEMAN I GP BOSTAD
TEMAN I EKONOMI & KARRIÄR

Virtual reality spås växa under 2017
Succén med Pokémon GO undgick väl få under året som gick. Och gaming och underhållning kan nu bli allt vanligare inom marknadsföring för industri och retail.
Jättar som Audi och Jaguar bjöd på smakprov redan i början av förra året i form av upplevelser via headset. Coca-Cola körde en kampanj där man via virtual reality (VR) kunde teståka tomtens släde. I julas kom Honda med en så kallad ”Candy Lane VR” där barn på sjukhus kan uppleva julhelgerna via ett headset.
CNBC skriver att fler och fler trendspanare nu ser att VR och så kallad Augmented Reality kommer att sprida sig inom marknadsföring, och det är nu som proaktiva och lite mindre företag har en chans att sticka ut.
Ett praktiskt problem som kan uppstå är dock att långt ifrån alla konsumenter äger ett VR-headset. Ett alternativ finns dock redan, nämligen de billigare Google Cardboard-glasögonen som är kopplade till en smartphone.
En annan utmaning är att en VR-upplevelse bygger på den enskildes privata upplevelse och inte är ”delbar” på sociala medier. Ett sätt att lösa det i sin kampanj, skriver CNBC, kan vara att lansera en motsvarande vanlig video på Youtube samtidigt, som då går att dela i all oändlighet.
GP peppar och erbjuder startplatser till GöteborgsVarvet 2017!
Nu är det dags att göra sig redo för årets folkfest. Vill du springa 21 km, Varvetmilen eller bli inspirerad och peppad av Mustafa ”Musse” Muhammed? Då är det här något för dig.
Vid det här laget vet ni om att GP är stolt mediapartner till GöteborgsVarvet. Detta innebär även fördelar för dig som annonsör. Nu kan du nämligen välja om du vill springa 21 km, en mil eller båda två.
I dagarna lanserades även en helt ny kampanjsajt på gp.se/pepp. Här hittar du olika typer av träningsinspiration och kan utmanas, inspireras och lära av kända profiler. Dessutom kan du kolla på ”Musse hack i häl”. Under fem TV-avsnitt får vi följa Cecilia, Pelle, Anna och Daniel när de förbereder sig för sitt livs idrottsutmaning – att slå elitlöparen Mustafa ”Musse” Muhammed på GöteborgsVarvet.
Löparna har helt olika idrottsbakgrund och får lära sig om pulsbaserad träning, löpteknik, styrka och idrottspsykologi. Kommer det att räcka för att slå den tvåfaldiga vinnaren Musse på GöteborgsVarvet?

Nedan hittar du anmälningslänkar till GöteborgsVarvet och Varvetmilen
Spring GöteborgsVarvet 20 maj
Med över 64 000 anmälda löpare och fler än 200 000 hängivna supporters längs banan är GöteborgsVarvet världens största halvmaraton. Sedan starten 1980 har över 1,3 miljoner löpare anmält sig till loppet.
Intresseanmälan avser plats i startgrupp 7.
INTRESSEANMÄLAN ÄR STÄNGD.
Spring Varvetmilen 26 mars
Varvetmilen springer man redan 26 mars. Gör dig redo för 10 km på en snabb, flack bana i Frihamnen. Din tid från Varvetmilen Göteborg är dessutom seedningsgrundande till Göteborgsvarvet 2017.
ANMÄLAN ÄR STÄNGD.