Nya Två Dagar

Två Dagar behöver knappast någon längre introduktion. För de allra flesta göteborgare är det magasinet som inleder helgen, med långläsning kring personer och fenomen och guidning till vad som händer i vår stad. Nu i februari uppdaterades formatet, ordningen och innehållet i papperstidningen. Nytt från och med nu är även att man kan ta del av allt innehåll via webben. Tanken är att man både ska kunna läsa Två Dagar i lugn och ro vid helgfrukosten men även ha med sig magasinet i plattan eller telefonen när man är på språng. Dessutom växlar redaktionen upp och ökar sin närvaro på Instagram. Kort sagt – massor av möjligheter att nå ut med skarpa annonser, både i print och digitalt.

Redan nu kan vi avslöja att Två Dagar i de kommande numren porträtterar allt från Göran Greider och Åsa Lindeborg, Rickard Olsson till Linnea Henriksson. Vi reser till Paris, Madagaskar, Ibiza och Hongkong, äter kinesiskt och träffar dessertmästare, samt läser krönikor av Anton Hellström och Lena Apler.
Kontakta oss redan idag. Var en del av samtalet.

Bli en del av Nya Två Dagar
Prata med din ordinarie kontaktperson. Du kan även höra av dig till oss på telefon 031-80 94 90 eller skicka ett mail till annonsbokning@gp.se

[elfsight_instagram_feed id="2"]

Du är perfekt som du är – Länsförsäkringars kampanj vill göra skillnad på riktigt

Under hashtaggen #MissLyckad slog Länsförsäkringar på stort i både print och digitala kanaler. Tanken var att väcka uppmärksamhet kring perfektionshetsen i samhället, främst bland unga människor. Budskapet var att du är perfekt som du är. En annorlunda annonskampanj som nådde fina resultat via GP:s kanaler och i sociala medier. Vi ringde upp Länsförsäkringars kommunikationschef Lisa Höglund för att ta reda på hur de lyckades.

Berätta mer om tanken bakom kampanjen! Hur kom ni på idén?
– Vi arbetade tillsammans med vår byrå för att identifiera problem som vi kan vara med och påverka, och såg ganska snabbt att det här fanns ett område som man inte arbetat med så mycket tidigare, och som vi tror är ett växande problem.

Vad ville ni uppnå för resultat från början?
– Vi ville nå ut till så många ungdomar som möjligt i vårt närområde, med budskapet att du är perfekt precis som du är. Motverka perfektionshetsen i samhället, inte minst i sociala medier.

Hur blev då resultaten?
– Över förväntan! Genomslaget i press och sociala medier blev väldigt stort, och framför allt så får vi dagligen återkoppling från skolor och föräldrar som ger berättar att de använder materialet och uppskatter det.

Kampanjen är ju viktig ur ett större perspektiv, det är inte en ”sälj sälj”-kampanj, tror du att det spelade in i framgången?
– Absolut! Viktigast för oss med den här kampanjen är att engagera och göra skillnad på riktigt, och det tror jag kunderna förstår och uppskattar.

Vad kan du ge för tips till andra som vill skapa något lika framgångsrikt? Vad ska man tänka på redan i idéstadiet?
– Att utgå från kunderna och problemställningen, och vara modig och inte tvista kampanjen så att den passar dig som företag.

Hur går ni vidare? Blir det en uppföljningskampanj?
– Vi kommer att arbeta med materialet under hela året, och utveckla kampanjen vidare. Vi har bara börjat!

Och slutligen, hur funkade samarbetet med GP?
– Våra kontaktpersoner på GP har varit väldigt proaktiva inför kampanjen och snabbt hjälpt oss när vi haft frågor under kampanjens gång.

Fakta/#MissLyckad i GP:s kanaler

  • Kampanjen startade 29/1 i våra digitala kanaler och höll på till 24/2.

  • Helsidor i huvudtidningarna GP och Bohusläningen samt i Två Dagar.

  • Vi RAM-mätte två helsidor, en i GP och en i Två Dagar. Värdet var väldigt högt och uppnådde 75%. Mestadels män i åldern 16-39 år, rapporten visade också att det var ett stort engagemang och drev action om att söka mer information.

  • Panoramabanners både i desktop och mobil i GP och Bohusläningen.

  • Vi gjorde också under tiden en Socius-kampanj* under gp.se desktop och i mobil.
    *Läs om Socius från vårt tidigare nyhetsbrev här.

GP blir tv-partner till Varvet

Göteborgs-Posten och Göteborgsvarvet utökar sitt samarbete när GP tar över direktsändningen av loppet från Svt. Göteborgsvarvet blir det största evenemanget som GP direktsänt någonsin och allt från elitens start och målgång till folkfesten och när bandet dras bakom sista löparen kommer att täckas. Även den redaktionella bevakningen kommer att intensifieras inför loppet.

Det här går helt i linje med våra satsningar på lokalt innehåll. Göteborgsvarvet är årets stora folkfest och att vi nu tar ytterligare kliv i vår bevakning genom att direktsända loppet känns fantastiskt roligt, säger Ulf Niklasson, chef för GP-sporten.

Göteborgs-Posten och Göteborgsvarvet Göteborgsvarvet har under de senaste fem åren haft närmare 65 000 deltagare och Göteborgs-Posten har varit mediepartner till loppet sedan 2016. Bland annat har man aktiverat sig längs med banan och låtit läsare tävla om startplatser. Redaktionen har också bevakat loppet med stor framgång. Nu utökas alltså samarbetet till att även innefatta direktsändningen av loppet, vilket är glädjande för båda parter.

– Vi vill öka upplevelsen för deltagare och publik i Göteborgsvarvet och satsar på flera digitala nyheter i år. En av nyheterna är samarbetet med GP som nu möjliggöra direktsändning av hela Göteborgsvarvet, under drygt sex timmar, från första start till sista målgång, säger Bo Edsberger, förbundschef för Göteborgs Friidrottsförbund och varvsgeneral för Göteborgsvarvet. Göteborgsvarvet går av stapeln den 19 maj 2018.

GP + Viva Media = sant

GP har inlett ett partnerskap med fullservicebyrån Viva Media, som har stort fokus på teknik och datainsamling för att nå rätt målgrupp. Med partnerskapet kan vi skruva ytterligare på våra erbjudanden – allt för att ge er, våra annonsörer, bättre resultat.

Enkelt uttryckt kommer samarbetet på många sätt innebära att vi vänder på hur vi jobbar. Istället för att fokusera på att sälja en annons, ett tema eller en plats på en sajt kan vi nu, med hjälp av Viva Medias tekniktillgångar, ta fram köpbeteenden, personas och kanaler som gynnar kunden innan vi utarbetar format och innehåll. Utöver våra egna kanaler kommer även de sociala kanalerna, till exempel Facebook och Instagram, spela en stor roll, liksom Google (SEO & SEM) och Youtube.

– Det är en fantastisk möjlighet för oss, och för våra annonsörer, att ta steget vidare inom annonsering. Vårt fokus på relationen, det mänskliga, i en process kommer fungera perfekt tillsammans med Viva Medias kompetens inom analys, insamling och mätning, säger Terese Dewill, Stampen Media.

Har du frågor eller vill veta mer hur samarbetet kan gynna dig? Ta kontakt med Terese Dewill på terese.dewill@stampen.com

Läs mer om hur Viva Media jobbar

GP Live – journalistik på scen

GP live byggs runt aktuella och utmanande ämnen med fördjupning och förståelse i fokus. Våra journalister tillsammans med starka personligheter – tillika de mest framträdande beslutsfattarna, visionärerna och strategerna fungerar moderatorer, talare och opponenter.

11 april möts vi för första gången, äter mat, lyssnar och ifrågasätter på Auktionsverkets Kulturarena. Som partner är du en del av ett nytänkande, underhållande  och angeläget sammanhang i allmänhet och av den demokratiska debatten i synnerhet.

Med ett partnerskap når ert företag en påläst, intresserad och köpstark målgrupp och ert varumärke associeras med dagens ledande talanger. Förutom en  kontinuerlig närvaro i GP:s kanaler, print som digitalt, kan vi bland annat erbjuda allt från vip-biljetter, möjlighet att visa upp era produkter via våra goodie bags och få ett, av moderatorn, presenterat partnerskap.

Bli partner till GP Live  
Prata med Andreas Theodorsson. Du kan även höra av dig till oss på telefon 031-80 94 90 eller skicka ett mail till annonsbokning@gp.se

  • Nästa tillfälle: 11 april

  • Topic: Handel vs ehandel

  • Plats: Auktionsverkets Kulturarena

  • Tid: Från kl. 16.45

Fullspäckad senvinter och vår

Det redaktionella materialet i GP har fortsatt stort fokus på ekonomi och karriär. Dessutom kan vi se fram emot en stor valsatsning inför hösten. Och Två Dagar går in i en än mer expanderande fas. Det finns något för alla i GP under de kommande månaderna.
Nyhetsmässigt kommer vi även att bevaka utvecklingen av Västlänken, som nu börjar byggas och påverkar stora delar av staden.

Nedan listar vi fokusområden under senvintern och våren. Ta chansen att planera din närvaro i tidningen, både digitalt och i print.

Nyheter

  • Ekonomisatsning

  • Ekonomikrönikörer

  • Valsajt

  • Britt-Marie Mattsson

  • Europakorrespondenter

  • Västlänken

Sport

  • Svenska hockeyligan (SHL)

  • Allsvensk fotbollspremiär i april

Kultur & Nöje

  • Kulturpolitisk bevakning

  • Klubbsatsning

  • Melodifestivalen

Feature

  • Göteborgiana

  • GBG QUIZ

  • Leva

  • Konsument

  • Eldsjälar

Övrigt

  • Två Dagar

  • Ekonomi & Karriär

Efterlängtad mässa i mars

Digital matchning, kontaktknytande och en ständig lust att utvecklas är bara några av de saker rekryteringsmässan Jobb & Karriär lyfter fram. Med över 2 000 potentiella besökare inom målgruppen ingenjörer/akademiker och utställare som verkar inom sektorer som IT, teknik, fordon och samhällsbyggnad ska den vara Västsveriges självklara mötesplats för den som vill gå vidare i karriären och för företag som söker nya talanger.
Jobb & Karriär är ett samarbete mellan GP och Svenska Mässan som äger rum 27-28 mars. 

Läs mer och anmäl dig
Fri entré!

Dela gärna!

Läs tidigare nyhetsbrev

Prenumerera på
GP:s nyhetsbrev!