This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.
Priser digitala kanaler MBVK 2017-01-17T10:31:57+00:00

 Prislista digitala kanaler

Det är flexibelt och enkelt att köpa annonser i våra digitala kanaler. Med utgångspunkt från budget, köper man önskat antal annonsvisningar per dag på en utvald placering. Nedan tar du del av information kring annonsvisningar, kampanjutfall, effekt, annonsproduktion m.m. Om du hellre vill komma i kontakt med oss är du välkommen att kontakta support, säljare eller traffic.

Vad innebär annonsvisning?
Annonsvisning är det antal gånger som en hemsida eller en annons har visats. En annonsvisning är då en besökare laddar en sida en gång. Annonsvisningar kan också kallas för exponeringar eller impressions.

Kostnad för annonsvisningar Annonsvisningars pris baseras på vad det kostar att köpa 1 000 stycken annonsvisningar. Priset kallas CPM, cost per mille eller CPT, cost per thousand. Står det t ex ”CPM 200” kostar det 200 kr per tusen visningar av en annons, dvs 20 öre per visning av annonsen.

Kampanjutfall Click Through Rate används för att mäta effekten av en webbkampanj. Måttet visar antalet som har klickat på annonsen dividerat med antalet visningar av annonsen. Detta mått visar dock inte hela bilden då många har tagit del av annonsen men väljer att agera på andra sätt än att klicka på annonsen.

Hur mycket ska man köpa för att få effekt? Det varierar beroende på hur känd en produkt/tjänst är. En tumregel är att köpa så många exponeringar att det motsvarar ca 18-22 % av den genomsnittliga dagstrafiken. Den här fördelningen benämns SoV, t ex 22 % SoV.

Annonsstorlek Storleken på internetannonser anges i pixlar (px). Vår översta annons kallas Panorama och har måtten 980×120 px eller 980×240 px.

Vikt Om annonsen är för tung innebär det långsam laddning.

Besök Antal gånger som en person besöker en sida under en tidsbestämd period. Ett besök kan bestå av flera sidvisningar men skiljer sig från begreppet unika besökare då en person kan göra två besök på en dag. Två besök har då gjorts, men av endast en unik besökare.

ROS Förkortning för Run Of Site och betyder att annonsen inte har en fast placering utan kan dyka upp överallt på den sida man annonserar på.

RON Förkortning för Run Of Network och innebär att man köper annonsutrymme över ett bredare spektra av sajter, utan möjlighet att välja en specifik sajt. Väljer du RON i din kampanj ingår följande sajter: gp.se, hallandsposten.se, hn.se, ttela.se, stromstadstidning.se och bohuslaningen.se

Unika besökare Kallas även för Unika Webbläsare. Definition på en besökare på en sajt under en specifik tidsperiod. Innebär viss dubbeltäckning då varje person kan gå in på samma sida genom olika enheter (webbläsare) och därmed räknas flera gånger.

Frekvens Det genomsnittliga antalet gånger en unik användare såg din annons under en given tidsperiod.

Nettoräckvidd Tittarna räknas bara en gång, dvs antalet unika kontakter som nås av ett budskap. Nettoräckvidden kan bara öka när någon som inte tidigare sett eller hört kanalen/programmet/reklamen tillkommer under den period man undersöker.

OBS-värde Ett observationsvärde avser hur många personer som observerat en annons eller kampanj. Det kan mätas utifrån antingen erinran eller igenkänning.

SOV Share of voice är din andel av total tillgänglig volym av visningar – i din kategori eller på t ex en webbplats. En hög SOV betyder att du hörs och syns mycket i förhållande till dina konkurrenter, en låg SOV betyder precis tvärtom; dina konkurrenter syns mer än du.

Totalräckvidd Ett mediehus består av flera olika medier; till exempel kan man läsa tidningen i pappersform, på datorn, i mobilen och i surfplattan. Med totalräckvidd menas nettoräckvidden (se ovan) för samtliga kanaler. För vår del innebär det antalet unika personer som läser papperstidningen, på hemsidan och i mobilen.

Vad har du för förväntningar på kampanjen och vad vill du uppnå? Ska annonseringen bygga varumärke eller driva trafik till exempelvis din hemsida för direkta köp?

Kanalanpassa din kampanj! Annonserar du i mobilen, se till så att landningssidan är just mobilanpassad. Ta inte printkampanjen rakt av till digitala kanaler och format. Tänk på de olika enheternas skärmstorlekar och när på dygnet dessa används som mest.

Ta vara på trafiken! Var noggrann med var du vill att dina kunder ska ledas någonstans och vad du vill att de ska göra.

Ha ett budskap! Säg inte fler saker bara för att du kan. Var inte rädd för att sticka ut. I digitala medier måste man jobba ännu lite mer med sina idéer för att uppmärksammas än i print. Det får däremot gärna vara rörligt, så länge som man inte rör till det.

DESKTOP
MOBIL
PAKET
WEB-TV

Desktop

Helsida

1920×1080

CPM 990

Maxvikt: 250kb Kan bokas på hela gp.se. Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5 (responsivt) Ej script.

Video In Screen

16:9

CPM 500

Möjlighet finns att ligga kvar med banner, 980x120px, efter avslutad visning.

Placering: enbart startsida under navigering.

Filformat video: .m4v, .avi, .mov .flv
Filformat ev. slutbanner: .jpg, .gif
Dimensioner: 16:9
Längd: Max 15 sek
Video codec: H.264, MPEG-2, MPEG4
Audio codec: AAC, MP3
Rekommenderad bitrate: 2000kbps

Panorama 1

980x240px

Hela sajten (ROS)* – CPM 200 Specifik kategori* – CPM 250 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 175

Maxvikt 130kb Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, BostadNätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Panorama XL Top Sticky

980x240px / 980x120px

Hela sajten (ROS)* – CPM 300 Specifik kategori* – CPM 350 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 275

Maxvikt 130kb Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. 980×240 har ett ”stäng-kryss” medan 980×120 hänger kvar hela tiden. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, Bostad Nätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Panorama 2

980x240px

Hela sajten (ROS)* – CPM 150 Specifik kategori* – CPM 200 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 125

Maxvikt 130kb Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, BostadNätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Outsider Top

250×600

Hela sajten (ROS)* – CPM 100 Specifik kategori* – CPM 150 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 75

Maxvikt 100kb Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, BostadNätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Outsider Sticky

250×360

Hela sajten (ROS)* – CPM 100 Specifik kategori* – CPM 150 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 75

Maxvikt 100kb Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, BostadNätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Artikel

300×250

Hela sajten (ROS)* – CPM 150 Specifik kategori* – CPM 200 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 125

Maxvikt 80kb Vi tar emot retinamaterial, dubbel storlek (640×640) OBS! dubbel vikt gäller ej. Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategoriVälj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, Bostad Nätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Mobil

Helsida

320x480px + 320x80px

CPM 500

Maxvikt 320×480: 60kb 320×80: 20kb Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Enbart startsida. 320×80 hängande i toppen av sajten efter stängning.

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Panorama 1

320x320px

Hela sajten (ROS)* – CPM 200 Specifik avdelning* – CPM 250 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 175

Maxvikt 80kb Vi tar emot retinamaterial, dubbel storlek (640×640) OBS! dubbel vikt gäller ej . Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Vi garanterar inte högst upp. Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, Bostad Nätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Panorama 2

320x320px

Hela sajten (ROS)* – CPM 150 Specifik kategori* – CPM 200 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 125

Maxvikt 80kb Vi tar emot retinamaterial, dubbel storlek (640×640) OBS! dubbel vikt gäller ej . Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. Startsida/Artikel Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier.Specifik kategori Välj mellan Start, Nyheter, Göteborg, Sport, Kultur&Nöje, Ekonomi, Bostad Nätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Paket

Webb-TV

ROS-paket: Desktop och Mobil

Alla format*

Hela sajten (ROS)* – CPM 75 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 50

Filformat .jpg, .png, .gif, HTML5, script. *Avser alla format utom Panorama Top. Kräver bokning av minst 3 format. Valbara format: 980×240 px 250×360 px 300×250 px 320×320 px Material för samtliga format måste tas fram Hela sajten (ROS) Annonsen kan synas på alla kategorier. Nätverk (RON): GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning

Styrningar

Tid/Geografiskt område CPM +20% ordinarie pris

Rich Media och video

CPM +100 ordinarie pris

Preroll

16:9

Hela sajten (ROS)* – CPM 450 Hela vårt nätverk (RON)* – CPM 400

All styrningar kostar CPM 200 (totalt) brutto. Ex kategori, tid Filformat: .m4v, .avi, .mov .flv Dimensioner: 16:9 Längd: Max 15 sek Video codec: H.264, MPEG-2, MPEG4 Audio codec: AAC, MP3 Rekommenderad bitrate: 2000kbps

Produktionspriser

Fast annons: 500 SEK
(enbart ändring 250 kr)
Rörlig annons: 1 500 SEK
(enbart ändring 400 kr)

Fler format av annons, pris/format:
Fast annons: 250 SEK
Rörlig annons: 400 SEK

Rich media, kub/slider:  1 500 SEK (max 6 bilder)
Rich media, video: 2 000 SEK

E-tidning ”ISSUU”: 1 000 SEK
Hemsida/landningssajt: Pris efter offert

Annonsexempel Rich Media Desktop Roterande Panorama Expanderande Panorama Mobil Swipe Kub

Banners Filformat: .jpg, .gif, .png, HTML5, Script. Viktbegränsningar finns angivet under respektive annonsformat. Instruktion för clickTag och viktoptimering av HTML5 finner du här Video Filformat: .m4v, .avi, .mov .flv Dimensioner: 16:9 Längd: Max 15 sek Video codec: H.264, MPEG-2, MPEG4 Audio codec: AAC, MP3 Rekommenderad bitrate: 2000kbps
Material för produktion Skickas till digitalbestallning@stampen.com senast 6 arbetsdagar före första publiceringsdatum. Färdigt material Skickas till material@stampen.com senast 3 arbetdagar före första publiceringsdatum. För information kring boknings- och lämningstider avseende specialformat, kontakta din ordinarie kontaktperson.
ROS innebär att man annonserar på hela gp.se. RON innebär att man annonserar över flera sajter samtidigt. Vid bokning av RON kan man inte plocka ut enstaka delar eller sajter utan annonsen går ut på samtliga sajter – GP, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Bohusläningen, TTELA och Strömstads Tidning.