Nyhetsbrev oktober 2016

Hej!

Vilken sensommar vi har haft! Nu tror jag dock att hösten är redo att ge oss en riktig match. Vår egen match mot verkligheten går mot sitt slut och vi ser nu ljuset i tunneln på vår rekonstruktion.  Men som man säger, ”tough times don’t last, tough people do”.  Så väljer vi att se det, vi ser fram emot en spännande höst som bjuder på nya lösningar för kunder.

Exempelvis är det svårt att nå ut med sitt budskap bara genom annonser och därför jobbar vi närmare kunden för att få ut deras budskap. De har produkterna och tjänsterna och vi har läsarna och publiken. I dagarna gjorde vi detta med Bergstrands Kaffe och GP som avsändare. Två starka varumärken som tillsammans kan hitta synergier. De köper inte en annons utan väcker intresse för produkter i olika kanaler, erbjuder provsmakning och möjligheten att vara med och namnge deras nya kaffesort. Detta bygger engagemang bland våra läsare och deras kunder. För vad passar bättre ihop än nyheter och kaffe?!

Vi väljer också att satsa än mer på native advertising och kan nu leverera bättre och snyggare lösningar för kunder att bygga content. Som Carl Wåreus, vd på Forsberg & Co, sa tidigare i veckan ”Content utan räckvidd är som en fest utan gäster”. Vi på Stampen och GP kan i det fallet ställa till med en väldigt stor fest med närmare 3,9 miljoner unika läsare i Stampens digitala kanaler.

Linda Forsberg
Försäljningsdirektör

Processen går enligt plan

Martin Alsander, VD och koncernchef för Stampen Media Group, ger sin syn på den pågående rekonstruktionen och blickar framåt.
– Om ett år mår Stampen mycket bättre.
 

Hur ser du på läget i rekonstruktionen nu?
– Processen går enligt plan. Vi har en avsiktsförklaring på plats från en grupp västsvenska investerare som under vissa villkor är beredda att investera betydande belopp i Stampen AB genom en nyemission. Det är en viktig pusselbit för koncernen eftersom det kan stärka balansräkningen och bidra till att återställa det finansiella förtroendet. När ackorden är fastställda och vi kan avsluta rekonstruktionen kan vi också ta investerardiskussionerna till nästa steg.

Det är också värt att nämna att våra titlar går bra och digitalt fortsätter vi att växa trots Stampens process. Många av våra titlar har slagit läsarrekord och den digitala försäljningen har också lyft. Det är resultatet av ett stort engagemang och hårt slit från medarbetarna. Jag är stolt och tacksam för det och för allt stöd och alla ryggdunkningar vi får från läsare, annonsörer, kunder och partners.

Varför tror du fordringsägare accepterar ackordet?
– Strikt ekonomiskt så är det ju en bättre deal än alternativet, man får mer betalt och snabbare. Dessutom räknar nog många in framtida leveranser och intäkter också. Tar man staten som exempel så har vi mellan 2005-2015 betalat ut 16 miljarder i löner och 6 miljarder i skatter och avgifter. Medarbetarna har betalat in drygt 5 miljarder i inkomstskatt. Staten har alltså fått in över 11 miljarder. Samtidigt har vi inte fått del av det statliga presstöd som delas ut till många konkurrerande tidningar.

Om du blickar framåt, hur mår Stampen om ett år?

– Vi har gjort den här resan för att skapa bättre förutsättningar för journalistiken, 14 tidningstitlar, sex tryckerier, distributionen i Västsverige och i slutändan drygt 3 000 jobb. Om ett år mår vi mycket bättre än om man blickar bakåt. Vi befinner oss i mediebranschen som är under stor omställning och det saknas ju inte utmaningar, men när vi har rott det här i land så har vi mycket bättre förutsättningar att klara strukturomvandlingen.

GP online levererar positiva siffror varje vecka. Medieforskaren kommenterar. 

Nu utmanar GP de konkurrerande tidningarna i huvudstaden. I somras gick GP online om både DN och SvD i antal veckounika läsare i mobilen. Och medieforskare tror på en fortsatt stark utveckling för nyheter i mobilen.

– Vi har haft fantastiska framgångar på GP online den senaste tiden. En av anledningarna är att vi har haft en medveten strategi att inte bara vara bäst på lokala nyheter, utan även vara bäst på breaking news-händelser runtom i världen. Vi har utökat bevakningsområdet samtidigt som vår ambition är att ge våra läsare de snabbaste, mest korrekta och största nyheterna och snackisarna, säger Henrietta Johansson, nyhetschef på sajten.

Medieforskaren Oscar Westlund, docent på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation på Göteborgs Universitet, menar att det finns många fördelar med digitala nyheter och ger oss en spaning in i framtiden:

– Digitala nyheter är i grund och botten mer lättillgängliga i ens livsstil. Positiva aspekter är dess snabbhet och lättillgänglighet för alla. Fler människor tar del av journalistiken idag än tidigare, vilket är bra ur ett medborgarperspektiv.
Oscar Westlund menar dock att det sker förskjutningar i vilken slags journalistik man tar del av.
– I dag tar medborgare i ökad utsträckning endast del av gratis och digitalt nyhetsmaterial, vilket innebär att de går miste om annan viktig journalistik.
Inom medieforskningen tror man på en fortsatt stark utveckling av digitala nyheter, särskilt i mobilen.

– Vi har sett en stark utveckling för nyheter i mobilen i flera år nu och en minskning av nyhetsanvändning via dator. Jag tror att de mobila enheterna kommer fortsätta utvecklas till att bland annat ha chatbotar som levererar personaliserade nyheter, så att nyheterna blir relevanta för just dig, säger Oscar Westlund.

Enligt honom är det dock inte självklart att nyhetskonsumtionen på desktop kommer konkurreras ut av mobila enheter:
– Många studier pekar på att plattformarna kompletterar varandra. Jag tror att datorn kommer fortsätta att vara stark för dem som jobbar framför den, under andra tider på dygnet kommer mobilen vara den främsta källan till nyheter.

CHATBOTAR –  NÄSTA STORA DIGITALA TREND?

  • Många, som exempelvis Microsoft, tror att chatbotar är framtidens melodi när det gäller artificiell intelligens (AI). Appar kommer att finnas kvar som koncept, men idén om ”en app för allt” i framtiden kommer inte att räcka till. Microsoft kommer därför att satsa på att bygga en mängd olika chatbotar baserade på AI, som kommer att kunna utföra olika saker med ”konversation som en plattform”.

  • Redan idag kan du i USA beställa en Uber, blommor från eller spåra din leverans från Everlane direkt i din messengerapp genom att chatta med en bot. Det var när Facebook införde möjligheten att betala direkt i Messenger som användningen av botar började ta fart i västvärlden. I Kina och Japan har botar funnits en längre tid.

  • Än finns det inte stöd för betalningar i Messenger i Sverige men så snart det finns kommer många företag haka på trenden.

    *Botar är en programvara som automatiserar vissa uppgifter. Just chatbotar simulerar ett samtal för att ge service.

Fastighetsbyrån först ut med rörlig native på gp.se 

”Är det här man ska bo?” är en helt ny realityserie om Göteborg, där några av Fastighetsbyråns mäklare har huvudrollerna och visar tittarna runt i staden.
Serien kommer att visas i en nativelösning på gp.se under hösten.

Fastighetsbyrån påbörjade sin satsning på native redan i våras och väljer nu att gå vidare med det rörliga nativeformatet på gp.se.
– Våra nativeartiklar på gp.se får stort genomslag och det känns spännande att ta satsningen vidare med en realityserie om Göteborgs heta bostadsmarknad, säger Andreas Nyberg, marknadsansvarig Fastighetsbyrån Göteborg. 

Serien kommer att visas i en nativelösning på gp.se under hösten samt i Fastighetsbyråns egna kanaler. Bakom idé och produktion står contentbyrån OTW.

– Fastighetsbyrån är ett modigt varumärke som väljer nya sätt att nå ut till sin målgrupp. Ju hetare bostadsmarknaden blir, desto mer intresserade av den verkar vi bli. Hemnet ska exempelvis ha 1 miljon bostadsvisningar per dygn. Med ”Är det här man ska bo?” vill vi enbart fokusera på Göteborg och ta rygg på dem som verkligen kan staden, mäklarna, säger Rasmus Winther, byråchef på OTW Göteborg.

 Fyra avsnitt om nio minuter är planerade till hösten och om det faller väl ut återkommer mäklarna i den digitala rutan till våren. En redaktion bestående av alla medverkande parter kommer att sätta agendan i programserien som spelas in löpande.

För GP är funktionen med rörlig native helt ny, vilket ställde höga krav på gp.se:

– Vi har utvecklat sajten för just denna kampanj och kommande. Det tighta samarbetet med utvecklarna är ett måste och det arbetet har flutit på fint, säger Henrik Carlsson, digital försäljningschef på Stampen.

Varför är det en bra idé att satsa på rörlig native?
– Det ligger helt rätt i tiden och passar de tidigare satsningar vi gjort på sajten under året. Det är också ett sätt att komma än närmare kunden och utveckla relationen till både kund och produktionsbolaget OTW. Tidigare nativekampanjer har gått väldigt bra så det kändes helt naturligt att utveckla den här affären, svarar Henrik Carlsson.

NÅGRA SNABBA OM NATIVE

  • Native-annonsering blir en allt mer självklar del i din mediemix. Rätt använd stärks varumärket och positionerar er som experter. Fel använd upplever läsaren insatserna som dold reklam – något som motverkar syftet och sänker trovärdigheten.
  • Native gör att läsaren engagerar sig i varumärket på ett sätt som traditionell reklam aldrig lyckas med. Rätt utformad skapar den stort värde. Gillar läsaren artikeln sprids den vidare i sociala medier, och når ännu fler.
  • Framgångsfaktorn är att innehållet håller hög kvalitet. Det gör native till ett lite dyrare alternativ än traditionella annonser, men vinsten är att människors engagemang för varumärket växer.
  • För att kunna räkna hem en native-kampanj bör den pågå i en längre period. Och det är avgörande att hela tiden mäta hur kampanjen går. Precis som med arbetet i sociala medier går det att få nya insikter om den målgrupp man vill nå. Genom att ständigt dra slutsatser av statistiken, vad som fungerar bra och mindre bra, går det att stegvis förbättra kommunikationen.

”Krutet sparas till de sista veckorna” 

Den 8 november är det dags för amerikanarna att välja president. Just nu pågår den dramatiska kampanjen i USA och utgången är oviss. GP:s Britt-Marie Mattsson bevakar sitt elfte amerikanska presidentval i följd och berättar vad som är att vänta under slutspurten.

Du har bevakat elva presidentval i USA, vad skiljer årets från de tidigare?
– Detta är ett historiskt val där den första kvinnan nominerats till Demokraternas presidentkandidat. Dessutom har det andra partiet – Republikanerna – för första gången i modern tid nominerat en kandidat helt utanför politiken och det offentliga etablissemanget. Båda är dessutom extremt välkända från att ha funnits i rampljuset de senaste trettio åren.

Här hemma är intresset för vem som blir president stort, med hur mycket påverkar valet Sverige egentligen?
– Intresset är stort just av det historiska skälet och även av att svenskar har en mycket klar uppfattning om vem de håller på. Majoriteten är för Clinton och mot Trump. USA:s politik har stor betydelse för omvärlden, inklusive Sverige. Därför är intresset så stort även här.

Hur ser du på sluttampen?
– Valspurten bjuder både på det vi sett hittills och på överraskningar som sparas till oktober och som brukar beskrivas som october surprises. Mycket av krutet sparas till sista veckorna.

Så, vem vinner?
– Jag vågar inte gissa. Detta är ett mycket jämnt val som avgörs nu, under sluttampen.

Foto: Anders Hofgren

Livliga debatter på Bokmässan

I GP:s monter innebar årets Bokmässa fyra dagar med spännande möten, intensiva debatter och tips på höstens bästa läsupplevelser.

GP:s kultur- och nöjesredaktion hade bjudit in en rad intressanta och aktuella författare och profiler till tidningens monter. Författare som Jan Guillou, Clara Henry, Ebba Witt-Brattström, Sara Kadefors, Viveca Lärn och många fler gästade GP:s scen.

– Vårt program var gediget, totalt hade vi över 50 programpunkter med en stor bredd, allt från egna debatter till publikdragare som Ingemar Stenmark och Leif GW Persson. Bokmässan är ett utmärkt exempel på ett samarbete över gränserna Redaktion-Marknad. Vi är som starkast och bäst när vi samarbetar, säger Heléne Nordahl, projektledare på GP Marknad.

Vilken var den mest populära programpunkten?
– Jan Guillou och Leif GW Persson är författare som alltid lockar en stor publik. Men i år var det namn som Ingemar Stenmark och Mikael Lindnord med hunden Arthur som drog mest publik, personer med en historia som berört många. Även Thorsten Flinck lockade många hundratals personer som var samlade runt vår monter.
Under Bokmässan fanns också redaktionsledningen representerad i montern för att svara på läsarfrågor.
– Vi hade många samtal om rekonstruktionen och alla önskade oss lycka till, väldigt få var kritiska, avslutar Heléne Nordahl.

Försäljningen i pop-up-butiken gick strålande. GP delade ut 4 000 tidningar, 2 000 tygpåsar och lika många nyckelband. I montern kunde besökarna också delta i tävlingar där vinsterna var bilder från sommarens konserter.

Populära klipp från GP på Bokmässan 2016

Mikael Lindnord och hunden Arthur
Ingemar Stenmark
 Ebba Witt-Brattström

Spaning: Annonsering på mediesajter är effektiv

Annonser och rörlig reklam på mediesajter som Condé Nast och New York Times är i genomsnitt 67 procent mer effektiva än på andra sajter. Det visar rapporten ”The Halo Effect: How Advertising on Premium Publishers Drives Higher Ad Effectiveness” från amerikanska Comscore.

Enligt rapporten är en av anledningarna till annonsernas effektivitet på mediesajter att besökarna ofta är mer relevanta för annonsören.

Här kan du läsa mer